دکتر شیرین شمس / بارداری و زایمان / غربالگری دوران بارداری
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

غربالگری دوران بارداری

غربالگری جنین در طول بارداری باید برای همه زنان باردارصرف نظر از سن بیمار الزامی است. این تست ها غربالگری هستند و تشخیص قطعی نیستند . اگر جواب این تست ها مثبت باشد به معنای ابتلای جنین به اختلالات خاصی نیست . در این صورت این افراد باید تست آمنیوسنتز انجام دهند تا تشخیص دقیق تر صورت گیرد و جای نگرانی نیست . در واقع این تست به معنای اینست که به ما گزارش می کند که این جنین نیاز به ارزیابی بیشتری دارد .

غربالگری-دوران-بارداری

غربالگری-دوران-بارداری

آمنیوسنتز

آمنیوسنتز روشی است که برای تشخیص اختلالات و مشکلات جنین در دوران بارداری استفاده می شود . این روش تحت نظارت سونوگرافی از طریق سوزن وارد رحم می شود ( در سونوگرافی مراقب هستند تا بند جفت ، جنین آسیب نبیند ) مقداری از مایع آمنیوتیک ( مایع اطراف جنین ) را خارج می کنند و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود تا تشخیص قطعی را بدهند .قدرت تشخیص این روش صد درصد است .

موارد منع غربالگری دوران بارداری

اگر خانواده ای تمایل ندارند که به دلیل اختلالات جنین را سقط کنند آزمایش غربالگری برای این افراد توصیه نمی شود . این آزمایشات برای تشخیص و بررسی این موضوع می باشد که آیا جنین مشکلات جدی دارد یا نه .در صورتی که مشکل جدی باشد پزشک با مجوز پزشکی قانونی ختم حاملگی را تجویز می کند .

این آزمایشات ارزش تشخیصی صد درصد نیست . در برخی موارد خانم های باردار مراجعه می کنند در حالی که اختلالات جنینی دارند در حالی که بیان می کنند آزمایشات غربالگری کم خطر بوده است . بنابراین غربالگری مشکلات را به صورت صد در صد تشخیص نمی دهد . با این غربالگری 3 یا 4 نوع از مشکلات جنین بررسی می شود .

زمان غربالگری دوران بارداری

انجام غربالگری در 11 یا 13 ماهگی می باشد در این زمان سونوگرافی برای بررسی ضخامت پشت گردن جنین و استخوان بینی و سایر مواردی که پزشک صلاح بداند انجام می شود . در صورت نیاز باید آزمایش خون انجام شود .

غربالگری به احتمال 85 تا 95 درصد به پزشک می گوید که آیا جنین دارای سندرم داون یا اختلالات مغزی نخاعی می باشد یا خیر .

برچسب ها:
دکتر شیرین شمس

دکتر شیرین شمس

دكتر شيرين شمس جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، بیش از 12 سال در حوزه تخصصی پزشکی زنان سابقه دارند و در این مدت تجربه های بسیار ارزشمندی را در حوزه جراحی های زیبایی زنان و لیزر درمانی کسب نموده اند. دکتر شمس موفق به دریافت دکتری عمومی در سال 1374 شده اند و مدت 5 سال دوره پزشکی عمومی خود را در حوزه پوست و لیزر به فعالیت مشغول شدند. ایشان با مدرک تخصص زنان و زایمان فارغ التحصیل شدند و مدت 7 سال در شهر خوزستان به ارائه خدمات درمانی پرداختند. دکتر شمس در حال حاضر با دارا بودن 12 سال سابقه کار، هم اکنون در محدوده ونک شهر تهران و مراکز مختلف درمانی تهران به ارائه انواع خدمات درمانی و به صورت کاملا تخصصی در زمینه زیبایی زنان می پردازند.
مقالات مرتبط
تزریق واکسن گارداسیل در بارداری

تزریق واکسن گارداسیل در بارداری

تزریق واکسن گارداسیل در دوران بارداری معمولاً توصیه نمی‌شود. گارداسیل واکسنی است که برای پیشگیری از ابتلا به انواع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که می‌توانند منجر به سرطان دهانه رحم و سایر...

بارداری با زگیل تناسلی امکان پذیر است؟

بارداری با زگیل تناسلی امکان پذیر است؟

بارداری با زگیل تناسلی موضوعی پیچیده و حساس است که نیاز به توجه ویژه دارد. زگیل‌های تناسلی، که ناشی از عفونت با ویروس پاپیلوما انسانی (HPV) هستند، می‌توانند تأثیرات متعددی بر سلامت مادر و نوزاد...

عوارض آی یو دی چیست و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

عوارض آی یو دی چیست و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

عوارض آی‌یودی (IUD) که یک دستگاه داخل رحمی برای جلوگیری از بارداری است، شامل درد و گرفتگی شکمی در روزهای اولیه، خونریزی‌های نامنظم و افزایش حجم و شدت خونریزی قاعدگی (مخصوصاً با آی‌یودی‌های مسی) است....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =