دکتر شیرین شمس / جراحی زیبایی زنان / درمان اختلالات قاعدگی
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

درمان اختلالات قاعدگی

اختلالات قاعدگی مشکلاتی هستند که بر چرخه طبیعی قاعدگی خانم ها تاثیر می گذارند. اختلالات قاعدگی شامل گرفتگی دردناک در هنگام خونریزی، خونریزی غیرطبیعی شدید، خونریزی نامنظم، خونریزی کم یا عدم وجود خونریزی است. قاعدگی در سالهای بین بلوغ و یائسگی اتفاق می افتد. قاعدگی را «پریود» نیز می‌گویند، که عبارت است از تخلیه ماهانه خون از رحم از طریق دهانه رحم و خارج شدن از طریق واژن. اکثر زنان سیکل قاعدگی منظمی دارند که حدود 28 روز است، اما هر جایی بین 21 روز تا 35 روز به عنوان معمول در نظر گرفته می شود. به طور کلی زنان در هر سیکل بین 2 تا 7 روز خونریزی دارند. نامنظم ترین دوره ها در زمان شروع قاعدگی و در زمان یائسگی اتفاق می افتد. با این حال، برخی از زنان در بین این 2 مرحله از زندگی خود نیز مشکلاتی را در پریودهای خود تجربه می کنند.  اگر شما هم اختلالات قاعدگی دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب نمایش

اختلالات قاعدگی

تغییرات زیادی در الگوهای قاعدگی ممکن است ایجاد شود، به طور کلی در صورت وجود اختلالات قائدگی یک خانم باید نگران باشد. اختلالات قاعدگی زمانی که دوره های قاعدگی کمتر از 21 روز طول بکشد یا به فاصله 3 ماه از هم فاصله داشته باشد اتفاق می افتد،. همچنین گاهی اوقات اختلالات قاعدگی ممکن است با پریود هایی همراه باشد که بیش از 7 روز طول بکشد. این مشکلات معمولا به دلیل عدم تعادل هورمونی، مسائل ارثی، اختلال لخته شدن خون یا بیماری های لگنی ممکن است اتفاق بیافتد.

درمورد زایمان زودرس بیشتر بدانید.

درمان قطعی اختلال قائدگی

انواع اختلالات قاعدگی

برخی از مشکلات فائدگی در زیر آورده شده است:

دوره های دردناک (دیسمنوره)

درد در طول قاعدگی طبیعی است، اما درد شدید و گرفتگی مکرر نشانه دیسمنوره است. دیسمنوره یک مشکل قاعدگی است که در آن درد در قسمت پایین شکم رخ می‌دهد و می‌تواند به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم شود. دیسمنوره اولیه درد ناشی از قاعدگی است که در آن رحم برای بیرون راندن خون منقبض می شود. در اینجا گرفتگی می تواند شدید همراه با خونریزی شدید باشد. دیسمنوره ثانویه دردی است که با سایر شرایط پزشکی و فیزیکی مانند آندومتریوز یا فیبروم رحم همراه است.

در مورد جراحی لابیاپلاستی بیشتر بدانید.

دیسمنوره احتقانی

این تا حدودی شبیه تنش قبل از قاعدگی است. زن از درد در قسمت پایین شکم و کمردردی که 3 تا 4 روز قبل از شروع قاعدگی در پاها سرایت می کند شکایت دارد. گاهی اوقات علائم روده مانند یبوست، نفخ نیز ایجاد می شود.

دیسمنوره اسپاسمودیک

در این حالت با شروع قاعدگی درد اسپاسمودیک یا کولیکی در قسمت تحتانی شکم احساس می شود. درد شدید حدود 1-2 ساعت طول می کشد و به دنبال آن درد ضعیف حدود 10-12 ساعت است، اما زمانی که جریان قاعدگی به خوبی برقرار شد این درد کاهش می یابد. درمورد لاپاراسکوپی بیشتر بدانید.

علل دیسمنوره

دیسمنوره اولیه درد قاعدگی است که در اثر انقباضات رحم توسط یک ماده شیمیایی به نام پروستاگلاندین ایجاد می شود. اگر رحم خیلی شدید منقبض شود، رگ‌های خونی مجاور را فشرده می‌کند و مانع از انتقال موثر اکسیژن می‌شود که این عامل باعث درد شدید می‌شود.

دیسمنوره ثانویه می تواند ناشی از تعدادی از شرایط پزشکی مانند اندومتریوز یا فیبروم رحم باشد. آندومتریوز یک بیماری مزمن و پیشرونده است که در آن بافت پوششی رحم در خارج از رحم روی نواحی دیگر مانند تخمدان ها، روده ها یا مثانه رشد می کند و باعث درد و خونریزی نامنظم می شود و نیاز به درمان اختلالات قاعدگی دارد.

فیبروم های رحمی توده هایی هستند که روی دیواره های رحم ایجاد می شوند. آنها می توانند باعث خونریزی شدید و درد شدید شوند.

پریودهای سنگین (منوراژی)

منوراژی اصطلاح پزشکی است که در آن جریان قاعدگی طولانی تر و سنگین تر از حد طبیعی باشد. به خانم ها توصیه می شود در صورتی که مجبورند هر 1 تا 2 ساعت یکبار پدهای خود را تعویض کنند، در صورتی که خونریزی بیش از 7 روز طول بکشد، در صورتی که زنان حدود 80 میلی لیتر خون از دست می دهند در مقایسه با 30 میلی لیتر در چرخه قاعدگی طبیعی، با پزشک مشورت کنند. در این حالت خونریزی بین پریودها یا در طی دوره اتفاق می افتد. منوراژی اغلب با دیسمنوره همراه است، زیرا مقدار زیادی از جریان خون و لخته می تواند باعث گرفتگی دردناک شود یا می تواند بدون درد نیز باشد.

علل پریودهای سنگین (منوراژی)

علل این عامل در ادامه آورده شده است:

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل در سطوح استروژن و پروژسترون می تواند در مورد خونریزی شدید باشد که معمولاً در هنگام شروع قاعدگی یا در طول یائسگی رخ می دهد یا می تواند در هر زمانی بین این 2 مرحله از زندگی رخ دهد.

مشکلات تخمک گذاری

اگر مشکلی در تخمک گذاری وجود داشته باشد، عدم تعادل در پروژسترون وجود دارد که منجر به خونریزی شدید می شود و نیاز به درمان اختلالات قاعدگی دارد.

فیبروئید رحم

آنها فیبروئید رحم همچنین منجر به خونریزی شدید و طولانی مدت می شوند.

پولیپ رحم

پولیپ رحم در مواردی که رشد یا مشکلات ساختاری در رحم وجود دارد می تواند باعث خونریزی غیرمعمول شود.

اندومتریوز و آدنومیوز

موردی که سلول های پوشش دهنده رحم در خارج از رحم و سایر نواحی رشد می کنند.

درمورد درمان بوی بد واژن بیشتر بدانید.

پریودهای غایب (آمنوره)

عدم وجود پریود ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامتی باشد. در این مورد، به یک زن توصیه می شود که با پزشک مشورت کند. این شرایط به دو دسته طبقه بندی شده است. آمنوره اولیه و ثانویه

آمنوره اولیه در جایی رخ می دهد که دختران تا سن 16 سالگی پریود خود را شروع نمی کنند، معاینه توسط پزشک برای ارزیابی مورد توصیه می شود.

آمنوره ثانویه زمانی اتفاق می افتد که قاعدگی های منظم حداقل به مدت 3 ماه متوقف شود.

پریود نا منظم

علل پریودهای غایب (آمنوره)

دلایل متعددی برای بروز آمنوره وجود دارد. شایع ترین دلایل عبارتند از:

بلوغ تاخیری

یکی از علل شایع آمنوره است که در آن تخمدان ها رشد نکرده اند. همچنین عوامل ژنتیکی وجود دارد که بلوغ را به تاخیر می اندازد.

فشار

می تواند منجر به چرخه قاعدگی طولانی تر یا کوتاه تر شود، دوره ها می توانند متوقف شوند یا دردناک شوند

کاهش وزن ناگهانی

کاهش وزن ناگهانی گسترده، محدود کردن کالری دریافتی به شدت باعث عدم تعادل هورمونی مورد نیاز برای تخمک گذاری می شود که باعث توقف پریود می شود و نیاز به درمان اختلالات قاعدگی دارد.

اضافه وزن یا چاقی

اضافه وزن هورمونی استروژن اضافی تولید می کند که سیستم تولید مثل را تنظیم می کند. بیش از حد این هورمون باعث بی نظمی در چرخه قاعدگی یا حتی می تواند آن را متوقف کند.

ورزش بیش از حد شدید

فعالیت‌های بدنی سنگین می‌تواند بر سطح هورمون‌ها تأثیر بگذارد، زیرا از دست دادن مقدار زیادی چربی می‌تواند فرآیند تخمک‌گذاری را متوقف کند.

درمورد درمان خشکی واژن بیشتر بدانید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) –

در این حالت، تخمدان‌ها سطوح بالایی از آندروژن‌ها به‌ویژه تستوسترون تولید می‌کنند که آزاد شدن تخمک‌ها را متوقف می‌کند که منجر به توقف پریود می‌شود.

پریودهای نامنظم (الیگومنوره) و درمان اختلالات قاعدگی

این وضعیتی است که در آن چرخه‌های قاعدگی متفاوت است، بر اساس زمان بین دوره‌هایی که اغلب بیشتر از 35 روز از هم فاصله دارند، دوره‌ها ممکن است سنگین یا سبک باشند و تعداد روزهایی که پریود طول می‌کشد متفاوت است. پریودهای نامنظم معمولاً با شروع قاعدگی و در طول یائسگی اتفاق می افتد.

علل پریودهای نامنظم (الیگومنوره)

تغییرات هورمونی و بلوغ

این زمانی اتفاق می افتد که دختر تازه پریود خود را شروع می کند.

سبک زندگی

سبک زندگی که می تواند تعادل هورمونی را بر هم بزند و باعث پریودهای نامنظم شود، کاهش یا افزایش وزن زیاد، تمرین بدنی بیش از حد و استرس شامل این موارد است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

زمانی اتفاق می افتد که کیست های بسیار کوچک (کیسه های کوچک پر از مایع) در تخمدان ها ایجاد می شود. این همچنین با سطح بالاتری از هورمون مردانه به نام تستوسترون همراه است.

اختلالات تیروئید

غده تیروئید موجود در گردن هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم بدن را حفظ می کند، اختلال در تیروئید می تواند منجر به پریودهای نامنظم شود.

در مورد فیبروم رحم بیشتر بدانید.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) با تغییرات سطح هورمون مرتبط است. مجموعه ای از علائم جسمی، احساسی و رفتاری است که یک هفته قبل از قاعدگی رخ می دهد. زنان ممکن است علائم سندرم پیش از قاعدگی را در هر زمانی در طول سال های باروری خود تجربه کنند، اما معمولاً در اواخر دهه 20 تا اوایل 40 سالگی رخ می دهد.

علائم PMS

یک سیکل قاعدگی به طور متوسط ​​حدود 28 روز طول می کشد و تخمک گذاری در روز 14 سیکل اتفاق می افتد. قاعدگی یا خونریزی در روز 28 دوره اتفاق می افتد. علائم سندروم پیش از قاعدگی می تواند حدود روز 14 شروع شود و تا هفت روز پس از شروع قاعدگی ادامه یابد.

علائم PMS از خفیف تا متوسط ​​متغیر است. تقریباً 80 درصد از زنان یک یا چند علامت را گزارش می‌کنند که تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی روزمره ندارد. 20 تا 30 درصد زنان علائم متوسط ​​تا شدید را گزارش می‌کنند که بر جنبه‌ای از زندگی تأثیر می‌گذارد و 8 تا 10 درصد بقیه زنان PMDD را گزارش می‌کنند. شدت علائم می تواند در هر فرد و ماه متفاوت باشد. علائم PMS عبارتند از:

  • نفخ شکم
  • حساسیت به نور یا صدا
  • درد شکم
  • خستگی
  • سینه درد
  • تحریک پذیری
  • آکنه
  • تغییر در الگوی خواب
  • هوس غذایی به خصوص شیرینی جات
  • اضطراب
  • یبوست
  • افسردگی
  • اسهال
  • اندوه
  • سردرد
  • عوامل عاطفی عاطفی

علت سندروم پیش از قاعدگی

علت دقیق سندرم پیش از قاعدگی (PMS) به طور کامل شناخته نشده است، اما تعدادی از موارد ممکن است به علائم کمک کنند.

تغییرات شیمیایی در مغز

به دلیل تغییرات سطح هورمون در طول چرخه قاعدگی ممکن است بر سطح برخی از مواد شیمیایی در مغز شما تأثیر بگذارد، مانند سروتونین، این به کنترل خلق و خوی شما کمک می کند و باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید، بنابراین کاهش سطح این ماده شیمیایی می تواند خلق و خوی شما را دگرگون کند.

عادات غذایی

خوردن بیش از حد یا خیلی کم برخی از غذاها می تواند باعث ایجاد سندرم پیش از قاعدگی مانند مصرف غذاهای شور، الکل و نوشیدنی های کافئین دار از جمله این عوارض هستند و سطوح پایین ویتامین ها و مواد معدنی می تواند خلق و خو و سطح انرژی را مختل کند.

درمورد برجسته کردن جی اسپات بیشتر بدانید.

بهترین دکتر زنان

درمان مشکلات قاعدگی

درمان اختلالات قاعدگی بسته به علت زمینه ای متفاوت است. مانند عدم تعادل هورمونی را می توان با هورمون های مکمل یا مصنوعی درمان کرد که به تنظیم سطح هورمون کمک می کند. پزشک بر اساس معاینه داخلی، سونوگرافی و آزمایشات وضعیت را تجزیه و تحلیل می کند و برنامه ای برای درمان مشکل از طریق دارو یا جراحی ارائه می دهد. همچنین ممکن است پزشک تغییراتی را در سبک زندگی مرتبط با وزن و ورزش شما پیشنهاد دهد. همچنین ممکن است در صورت نیاز برای داشتن یک زندگی سالم شما را به متخصص تغذیه ارجاع دهد.

درمورد جراحی هیسترکتومی بیشتر بدانید.

کلام آخر

اگر با مشکلاتی در قاعدگی مواجه شدید، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند علت مشکل قاعدگی شما را تشخیص داده و درمان اختلالات قاعدگی کند. شما باید به نوبه خود مطمئن شوید که برنامه درمانی را به درستی دنبال می کنید و در تمام قرار ملاقات های بعدی شرکت می کنید. اگر وضعیت شما با درمان های پزشکی یا تغییر سبک زندگی بهتر نشد با پزشک خود تماس بگیرید.

برچسب ها:
دکتر شیرین شمس

دکتر شیرین شمس

دكتر شيرين شمس جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، بیش از 12 سال در حوزه تخصصی پزشکی زنان سابقه دارند و در این مدت تجربه های بسیار ارزشمندی را در حوزه جراحی های زیبایی زنان و لیزر درمانی کسب نموده اند. دکتر شمس موفق به دریافت دکتری عمومی در سال 1374 شده اند و مدت 5 سال دوره پزشکی عمومی خود را در حوزه پوست و لیزر به فعالیت مشغول شدند. ایشان با مدرک تخصص زنان و زایمان فارغ التحصیل شدند و مدت 7 سال در شهر خوزستان به ارائه خدمات درمانی پرداختند. دکتر شمس در حال حاضر با دارا بودن 12 سال سابقه کار، هم اکنون در محدوده ونک شهر تهران و مراکز مختلف درمانی تهران به ارائه انواع خدمات درمانی و به صورت کاملا تخصصی در زمینه زیبایی زنان می پردازند.
مقالات مرتبط
هزینه لابیاپلاستی با لیزر در سال 1403

هزینه لابیاپلاستی با لیزر در سال 1403

عمل لابیاپلاستی با لیزر یکی از روش‌های مدرن و کارآمد در جراحی زیبایی ناحیه تناسلی زنان است که به منظور بهبود ظاهر و راحتی در ناحیه لابیاها انجام می‌شود. با افزایش آگاهی و توجه به سلامت و زیبایی...

جراحی همزمان لابیاپلاستی و تنگ کردن واژن

جراحی همزمان لابیاپلاستی و تنگ کردن واژن

جراحی همزمان لابیاپلاستی و تنگ کردن واژن دو عمل جراحی زیبایی و ترمیمی مرتبط با ناحیه تناسلی زنان هستند که می‌توانند به صورت همزمان انجام شوند. این جراحی‌ها معمولاً با هدف بهبود ظاهر و عملکرد ناحیه...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =