تاثیر چاقی در سلامتی زنان

تاثیر چاقی در سلامتی زنان

در گذشته شاخص سلامتی افراد بی ام ای یا همان شاخص توده بدنی بوده است. با این شاخص می توانستند کمبود وزن، افزایش وزن یا چاقی مفرط را تشخیص دهند. این مورد کاربردی بود چون میزان چربی بدن را نشان می داد و اندازه نرمال این شاخص ۱۸٫۵ تا ۲۴ است ولی مشکلی که اندازه گیری صرف بی ام ای دارد این است که حجم عضله را به ما نشان نمی دهد. همان طور که می دانید یک کیلو عضله و یک کیلو چربی وزن یکسانی دارند ولی حجم شان با هم خیلی فرق دارد. اندازه گیری صرف وزن و قد روش مناسبی نیست و مهم است که بدانیم انباشتگی چربی ها در کدام بخش است و این مورد درباره چربی های احشایی اهمیت خیلی زیادی دارد.

بسیاری از افراد مراجعه می کنند و بی ام ای نرمال دارند، حتی دیده شده فردی ۱۱ کیلوگرم کمبود وزن داشته است ولی درصد چربی بالایی در بدن وجود دارد. شاخص دیگری به نام پی بی اف وجود دارد که میزان چربی را نشان می دهد و این مورد اهمیت بالایی دارد. بسیاری از افراد این قضیه را نمی دانند و اینکه وزن متشکل از چه مواردی است. چربی احشایی بین امعا و احشا قرار دارند و پارامتر بسیار مهمی است و روی وزنه نمی توان این پارامتر را اندازه گیری کرد. این چربی به همه اندام های داخل شکم فشار وارد می کند و بسیار خطرناک است. درصد چربی نرمال در خانم ها ۲۳ درصد و در آقایان ۱۳ درصد است. این مقدار چربی بسیار حائز اهمیت است.

تاثیر چاقی در سلامتی زنان

تاثیر چاقی در سلامتی زنان

بسیاری از افراد به دلیل بالا بودن چربی احشایی، بیشتر در خطر ابتلا به کرونا ویروس از نوع حاد هستند زیرا چربی احشایی از بیرون و کرونا ویروس از داخل به ریه ها فشار وارد می کند. این چربی احشایی بر عملکرد تخمدان ها هم تاثیر می گذارد که در ادامه به آن می پردازیم.

چربی های احشایی در زنان

چربی هایی که بیشتر دیده می شود چربی های زیر جلدی هستند که در بازوها، باسن و شکم و … دیده می شود. حتی زمانی که فرد عمل جراحی انجام می دهد مانند ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک، چربی های زیر جلدی را می توان تخلیه کرد. در حالی که مهم ترین چربی که در بدن وجود دارد چربی احشایی است که در بیماری هایی مانند تنبلی تخمدان، پی سی او یا تخمدان پلی کیستیک موثر است. این چربی ها دور تخمدان ها جمع می شوند و دیواره تخمدان را ضعیف می کند. همچنین به فولیکول هایی که در تخمدان هستند اجازه نمی دهد که در زمان مناسب پاره شوند و تخمک گذاری انجام شود و جلوی باروری را می گیرد.

همچنین تحقیقاتی انجام شده است و نشان از این دارد که این چربی های احشایی ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی و سکته مغزی دارد چون این چربی ها در رگ ها رسوب می کنند. حتی مورد جالبی که در تحقیقات دیده اند این نکته است که افرادی که چربی های احشایی بالایی دارد بیشتر در معرض بیماری زوال عقلی و دمانس هستند.

همان طور که گفته شد چربی های احشایی مورد بسیار مهمی هستند و در سکته مغزی، قلبی، مقاومت به انسولین، فشار خون بالا، دیابت نوع دو و انواع نازایی موثر است و بهترین کاری که می توان انجام داد تا چربی های احشایی را کاهش داد حفظ سلامت و انجام ورزش مناسب است. تا بتوان این حجم از چربی ها را کاهش داد. در بسیاری از موارد برای درمان نازایی یا تخمدان پلی کیستیک تنها درمان این است که سبک زندگی تغییر کند و شخص لاغر شود و مقاومت به انسولین کاهش یابد و به سرعت می تواند باروری مناسبی را داشته باشد.

بسیاری از افراد به دنبال کاهش وزن هستند. ولی باید بدانند که کاهش وزن به خودی خود می تواند مخاطراتی داشته باشد. رژیم های غذایی بدون اصول می تواند باعث از بین رفتن عضلات و یا سوختن عضلات شود و چربی ثابت می ماند. در دوران کرونا با توجه به اینکه فعالیت های فیزیکی کاهش پیدا کرده و افراد استرس بیش از حد دارند، به دنبال این هستند که چه بخوریم تا لاغر شویم ولی باید بدانید که در اصل باید رژیم بگیرید و برخی مواد غذایی را نخورید تا لاغر شوید.

همچنین این نکته را بدانید که افرادی که درصد چربی بالای سی درصد دارند بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند. این هم بسیار خطرناک است و مخصوصاً در خانم ها که درصد چربی بالاست و متابولیسم پایین است این مورد اهمیت بیشتری دارد.

انواع چاقی

چاقی افراد را به چند دسته تقسیم کردند:

  • افرادی که از بالا تنه بیشتر چاق می شوند به دلیل این است که هورمون های مردانه در آن ها زیاد است یا افرادی که پلی کیستیک هستند و یا افسردگی دارند و یا افرادی که شیرینی جات بیش از حد مصرف می کنند. توصیه می شود که شیرینی جات حذف شود و ورزش داشته باشند و این مورد به کاهش چاقی بالا تنه می انجامد.
  • یکی از انواع چاقی که خیلی جالب است در دوران استرس مانند شرایط کنونی است. با استرس، هورمون کورتیزول در بدن افزایش می یابد. به دنبال افزایش کورتیزول چربی در قسمت میانی افزایش پیدا می کند و شکم چاق می شود. برای درمان این نوع چاقی بهترین درمان مدیتیشن و آرامش گرفتن و یوگا است. باید استرس را از خود دور کنیم. نه تنها سیستم ایمنی را بهبود می بخشد بلکه باعث می شود که کورتیزول تعادل داشته باشد و تجمع چربی بهبود می یابد. بسیاری از افراد که این نوع چاقی را تجربه می کنند اظهار می کنند که با وجود ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب، باز هم در ناحیه شکم چربی ذخیره می شود. مهم ترین کار انگیزه پیدا کردن برای ورزش است.
  • نوع دیگری از چاقی اکثراً در خانم های ۴۰ سال به بالا دیده می شود که چربی در ناحیه شکم و پشت ذخیره می شود. معمولاً در افرادی که در حول و حوش یائسگی هستند دیده می شود. مهم ترین دلیل بی تحرکی و تغذیه نا مناسب است. باید سریعاً رژیم غذایی و ورزش را شروع کنند. در زمان یائسگی باید تغذیه محدود تر شود چون متابولیسم کاهش می یابد.
  • نوع دیگری از چاقی که چربی در ناحیه باسن و ران ها تجمع می یابد. به این افراد توصیه می شود که کوهنوردی داشته باشند، حتماً صبحانه مصرف کنند و این مبحث گستردگی زیادی دارد.

در کل بدن ما نیاز به کالری خیلی زیادی ندارد و در خانم ها به طور متوسط ۲۲۰۰ و در آقایان ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری نیاز است و بیشتر از ان ضرورت ندارد. در دوران بارداری هم نیاز به کالری بیش از حدی نداریم و در سه ماهه اول ده درصد کالری باید بالا برود. در دو ماهه دوم و سوم ۳۰۰ کالری بیشتر مصرف شود. هرچه کالری در قبل و بعد از بارداری و در شیردهی بیش از حد مصرف شود باعث کاهش توده استخوانی و افزایش چربی در بدن می شود.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر شیرین شمس متخصص زنان و جراح زیبایی زنان با شماره ۸۸۱۹۲۷۴۸ تماس بگیریرد. همچنین می توانید به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

متابولیسم در افراد مختلف

افرادی که عضله بیشتری دارند متابولیسم بالاتری دارند و می توانند کالری بیشتری مصرف کنند و از سوی دیگر افرادی که عضله کمتری دارند متابولیسم کمتری دارند و نیاز است که کالری کمتری مصرف کنند. اکثر خانم ها متابولیسم کمی دارند و نیاز است که کالری کمتری مصرف کنند.

چاقی و دوران بارداری

افرادی که تصمیم به بارداری دارند، حتما باید عضلات قوی داشته باشند. مخصوصاً عضلات لگن را با ورزش های کگل تقویت کنند. همچنین عضلات کمر را تقویت کنند. این اقدامات که قبل از اقدام به بارداری باید انجام گیرند، منجر به کاهش احتمال سقط جنین و حاملگی مناسب تری می شود. در بارداری افراد شاهد نرمی مفاصل هستند. همچنین به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش وزن، باعث می شود که تغییراتی در مهره های کمر ایجاد شود. هرچه عضلات قوی تری در لگن، کمر و شکم داشته باشند، عوارض بارداری و سقط و … کاهش می یابد و بارداری به شیوه مناسب تر و راحت تری طی می شود. همچنین در بارداری توصیه می شود که ورزش های مناسب مانند شنا، یوگا، پیاده روی و … داشته باشند تا زایمان راحت تری داشته باشند و این مورد حتی در رشد و نمو مغز جنین هم موثر است. فردی که عضله و لگن ضعیفی دارد معمولاً زایمان خوبی نمی تواند داشته باشد و یکی از دلایل زایمان سزارین ضعف عضلات لگنی است.

خیلی از افراد به دلیل افزایش وزن ناگهانی با کمبود عضله روبرو هستند. این کمبود عضله در ناحیه پا می تواند تاثیرات مخرب و جبران ناپذیری داشته باشد. برای مثال بر روی پاها و زانوها فشار کل بدن وارد می شود. عضلات پا نباید نادیده گرفته شود. اکثراً پیشنهاد می شود که حتماً میزان عضلات پا را قبل از بارداری بررسی کنند تا زانو ها بتوانند وزن بدن را تحمل کنند. آماری که گرفته شده است در خانم های با سن بالا آرتروز زانو وجود دارد و علت آن در اغلب موارد افزایش وزن است. اگر وزن مناسب داشته باشند و ورزش های مناسبی برای تقویت عضلات پا انجام دهند می توانند جلوی آرتروز زانو را بگیرند. یکی از علت های چاقی که در اطراف زانو و پا است، اختلال عروق است. همچنین در بارداری دیده شده است که ادم و ورم در ناحیه زانو دیده می شود که باید اقدام مناسبی انجام گیرد.

بعد از زایمان از چه زمانی می توانند فعالیت ورزشی را آغاز کنند؟ به چه نحوی باید شیردهی انجام گیرد؟

بعد از بارداری در صورتی که سزارین انجام شده باشد، بعد از اینکه وضعیت فرد به صورت متعادل درامد و بعد از ۱۲ ساعت توصیه می کنیم که حتماً پیاده روی را شروع کند. بعد از اینکه وضعیت بهتر شد تقریباً دو هفته تا شش هفته بعد ( بستگی به نوع عمل ) می تواند فعالیت های ورزشی معمول را شروع کند. در افرادی که زایمان طبیعی دارند سریع تر و از یک هفته تا ده روز بعد می توانند فعالیت ورزشی داشته باشند. در دوران شیردهی خیلی نیازی به افزایش کالری نیست. برخی از خانم ها در دوران بارداری وضعیت خوبی داشتند ولی در دوران شیردهی غذای زیادی را مصرف می کنند که باعث چاقی می شود و نمی توانند این موضوع را تغییر دهند. ما در دوره شیردهی به ویژه در سه ماهه اول شیردهی نیاز به افزایش ۲۵۰ تا ۳۵۰کالری می باشد. البته این مورد بستگی به افزایش وزن بعد از آن هم دارد.

در دوران شیردهی می توان محدودیت رژیم غذایی داشت و لاغر کرد؟ آیا شیر خشک نمی شود؟

افسردگی بعد از زایمان تاثیرات بیشتری از تغذیه می تواند داشته باشد. در دوره شیردهی مهم ترین عامل برای اینکه شیر خشک نشود، مکیدن نوزاد است. هرچه مکیدن نوزاد بیشتر باشد میزان شیری که شخص دارد بیشتر می شود.

نکته دیگر این است که مصرف مایعات مادران شیرده باید بیشتر باشد و هشت تا ده لیوان شیر، یا آب یا آبمیوه در طول روز استفاده کنند. مهم ترین فاکتور در شیردهی مصرف مایعات است که بدن مادر دهیدراته نشود. در شش  ماهه اول شیردهی ۳۳۰ کالری که با چند بادام یا سیب و دو لیوان شیر کفایت می کند. در شش ماهه دوم به ۴۵۰ کالری بیشتر نیاز دارند که مصرف کنند. چند نکته مهم است که خانم ها باید توجه کنند. مصرف سیر و پیاز شیر را زیاد می کند ولی طعم شیر را نا مناسب می کند و برای نوزاد مناسب نیست. مواد آلرژن و حساسیت زا مانند سس، فست فود، فلفل زیاد و ماهی های درشت نباید استفاده شود. برخی دمنوش ها مانند گل گاوزبان و نعنا در دوران شیردهی مناسب نیست. مصرف کاکائو، شکلات تلخ و قهوه بهتر است که در دوران شیردهی مصرف نشود. زیرا این خوراکی ها محرک هستند. مواد نفاخ هم دو دوران شیردهی استفاده نکنند.

بنابراین نیاز به مصرف کالری بیش از حد در دوران شیردهی نیست. مصرف کالری به این شیوه و اینکه در شش ماهه دوم کالری بیشتر می شود این است که مصرف ذخایر بیشتر می شود. خود شیردهی در اینکه فرد کاهش وزن داشته باشد و در چهار تا شش ماه به وزن ایده آل برسد به رسیدن به وزن ایده آل کمک می کند.

برخی از مادران که نگرانی دارند می توانند از مکمل های کلسیم استفاده کنند؟

در دوران شیردهی مصرف مکمل هایی مثل کلسیم، منیزیوم، زینک و فولیک اسید و ویتامین دی توصیه می شود.از امگا سه و شش هم استفاده شود. این مواد به شیر هم کمک می کند و مصرف این مکمل ها اهمیت بالایی دارد. در کل اگر بخواهیم مبحث را جمع کنیم در دوران شیردهی مصرف مایعات است. حتماً یک بطری آب همراه شان باشد، شیر بیشتر بنوشند. غذاهایی که شیرینی های زیاد و شیرینی های مصنوعی دارند استفاده نکنند. میزان کالری را در حد ۳۳۰ تا ۴۵۰ کالری بالا ببرند. همچنین ورزش کردن را حتماً شروع کنند.

این میزان کالری به چه صورت مصرف شود؟ اولویت مصرف کالری ها به چه صورت باشد؟

خانم ها علاقه بسیاری به قند و شیرینی ها دارند و این قند در کبد ذخیره می شود و به صورت چربی های احشایی که موجب نگرانی ماست تبدیل می شود. در این زمینه باید چه کرد؟برخی فکر می کنند که سالم خوری به معنای رژیم است. در حالی که هر ماده سالمی هم کالری دارد. در کنار آن مواد قندی که از میوه ها جذب می شود مستقبماً در کبد به چربی تبدیل می شود. برخی از خانم ها عادت دارند که میوه می خورند ولی در ظاهر فکر می کنند که رژیم سالمی را در پیش گرفته اند. ولی نمی دانند که چربی اندوخته بیشتری را در حال جذب کردن هستند. به همین ترتیب نتیجه ای از رژیم غذایی نمی گیرند. شما پیشنهاد می کنید که روتین رژیم غذایی به چه صورت باشد؟

مهم ترین نکته در این زمان پروتئین ها هستند و باید کالری در مرحله اول از پروتئین ها گرفته شود. این پروتئین می تواند از غلات، حبوبات و سینه مرغ … به خوبی گرفته شود. برای چربی و امگا سه بهتر است از ماهی های آزاد، ماهی تن و ماهی قرل آلا استفاده کنند. این ماهی ها جیوه کمتری دارند و مصرف آن ها بلامانع است. مصرف مایعات و شیر خیلی توصیه می شود. روی غلات و پروتئین ها و سبزیجات تازه تمرکز کنند. به هیچ وجه استفاده از برنج و ماکارونی و غذاهای نشاسته ای توصیه نمی شود. این مواد باعث می شوند که طعم شیر نامناسب شود و افزایش حجم چربی در بدن می شود. و همان طور که گفته شد میوه هم در صورتی که زیاد مصرف شود یا در زمان نا مناسب مصرف شود می تواند تبدیل به چربی احشایی شود که مضرات خاص خود را دارد. بهترین مورد حبوبات، عدس ، لوبیا و کلم بروکلی است. کلم بروکلی را بهتر است که بپزند تا نفخ آن کمتر شود.

تاثیر پیاز و سیر بر شیر مادر به چه صورت است؟ چه تاثیری بر طعم شیر می گذارد؟

در دوران شیردهی سیر و پیاز میزان شیر را افزایش می دهد ولی چون طعم شیر را تغییر می کند، می تواند باعث شود تا نوزاد دیگر شیر مصرف نکند یا اذیت شود. بنابراین توصیه ما این است که در دوران شیردهی سیر و پیاز مصرف نشود. بهتر است که بدانید در دوران شیردهی قهوه، کافئین، چای، شکلات تلخ، مصرف سیر و پیاز، آلرژن ها و مواد آلرژی زا، دمنوش های نعنا و گل گاو زبان، کلم بروکلی خام، الکل ( مطلقا استفاده نشود. زیرا خیلی برای نوزاد ضرر دارد. برخی بر این عقیده اند که الکل مصرف می کنند و شیر را می دوشند و میریزند دور. ولی این اقدام هم فایده ای ندارد. فردی که الکل مصرف می کند تا زمانی که الکل کاملاً از بدن خارج نشود نباید شیردهی داشته باشد.) نباید مصرف شوند. همچنین جعفری هم شیر را کم می کند.

قطع شدن شیر به واسطه ورزش و کم خوردن غذا اتفاق نمی افتد. خیلی از این عوامل می توانند بر شیردهی تاثیر بگذارند و باید علت یابی کرد. خوردن برخی مواد غذایی می تواند بر شیردهی تاثیر بگذارد. و نباید این مشکل را گردن رژیم غذایی انداخت. البته برخی رژیم های غذایی غلط، الکل و … می تواند تاثیر داشته باشد. ولی رژیم درست و ورزش کردن هیچ تاثیری بر شیردهی ندارد. حتی باعث می شود شیردهی بهتر و رشد نوزاد بهتر شود. زیرا سبک زندگی سالم می شود. حتی از نظر هوش نوزاد هم می تواند در صورتی که مکمل و رژیم های غذایی خوبی را در پیش گیرید می توانید هوش نوزاد را هم افزایش دهید.

بنابراین این یک باور غلط است که رژیم غذایی باعث کاهش تولید شیر می شود. بهتر است که در این زمینه اطلاعات کافی را به دست آورید.

پاسخ

نه − سه =

Call Now Buttonتماس بگیرید