دکتر شیرین شمس / بیماری های زنان / مهم ترین نکات درباره شستشوی واژن
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

مهم ترین نکات درباره شستشوی واژن

بهترین روش شستشوی واژن چیست؟ آیا باید با محصول خاصی ناحیه تناسلی را بشوریم؟ آیا شستشوی واژن با موادی همچون بتادین، جوش شیرین، صابون بچه و … دارای تایید علمی هستند؟ در این مقاله از سایت دکتر شیرین شمس، متخصص زنان و زایمان در تهران می توانید همه چیز درباره شست و شو و تمیز کردن بخش خارجی ناحیه تناسلی یا همان واژن را بخوانید.

آیا شستشوی واژن لازم است؟

به گفته دکتر شیرین شمس، متخصص زنان در تهران، دستگاه تناسلی زنان از دو بخش عمده بیرونی و درونی تشکیل شده است. منظور از شستشوی واژن شستن بخش های بیرونی دستگاه تناسلی است نه شستن بخش های داخلی چون نباید آن قسمت را بشویید، ولی شستن بخش های بیرونی آن کار خوبی است. شستن واژن می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

در مورد لابیاپلاستی با لیزر بیشتر بدانید.

شامپو برای شستشو واژن

واژن خود را تمیز می کند!

شاید شنیده باشید که واژن خود تمیزکننده است. واژن با حفظ pH و ترشحات درونی خودش را تمیز می کند. واژن پر از باکتری های خوب است. این باکتری ها تعادل pH واژن را که کمی حالت اسیدی دارد حفظ می کنند. این حالت اسیدی شرایط زندگی باکتری های بد را سخت می کند. اگر واژن خود را بشویید ممکن است توانایی تمیزکردن خودکارش را از بین ببرید. پس اگر می خواهید واژنتان شسته شود آن را به حال خودش بگذارید.

نحوه درست شستشوی واژن

باید بخش های بیرون دستگاه تناسلی خود را با آب گرم بشویید. در صورت تمایل می توانید از کمی صابون هم استفاده کنید، اما استفاده از آن ضروری نیست. لب های واژن را به آرامی باز کنید و محل های چین خوردگی را با دستمال مخصوص یا دست تمیز کنید. مراقب باشید آب یا صابون وارد واژن شما نشود.

علاوه بر شستن بخش های بیرونی دستگاه تناسلی توصیه می شود مقعد و فاصله بین این دو (یعنی پرینه) را هم بشویید. بهترین شیوه شستن ناحیه تناسلی از جلو به سمت پشت است، یعنی اول والوا یا فرج خود را بشویید و بعد مقعد چون ممکن است باکتری هایی از مقعد به واژن برسند و باعث عفونت بشوند.

شوینده های مخصوص بانوان

فروشگاه ها شوینده ها و اسپری هایی دارند که در تبلیغات آنها گفته می شود بوی واژن را می گیرد و آن را تمیز می کند. از این محصولات استفاده نکنید. این محصولات در واقع غیر و ضروری و حتی خطرناک هستند چون می توانند باعث آسیب رساندن به شما شوند.

شستن واژن با صابون

اگر از صابون برای شستن استفاده می کنید، باید بدون عطر، ملایم و بی رنگ باشد. صابون های معطر ممکن است به پوست حساس آن منطقه آسیب برسانند. همچنین بیش تر از یک بار در روز این کار را انجام ندهید و برای انتخاب صابون شستشوی ناحیه تناسلی با یک متخصص زنان در ونک مشورت کنید.

شوینده و صابون مناسب برای شستشوی واژن

آیا بوی واژن با شستشو از بین می رود؟

ممکن است احساس کنید که واژن شما بوی خاصی دارد، این بو هیچ اشکالی ندارد. تا زمانی که فرد دیگری تا حد زیادی به شما نزدیک نشود این بو را حس نمی کند. در نتیجه شریک جنسی شما آن را حس خواهد کرد و این امری کاملا عادیست و نیاز به نگرانی ندارد. هیچ واژنی بدون بو نیست. واژن ها بوهای مختلفی دارند که بسته یه چرخه پریود یا رژیم غذایی ممکن است بوی متفاوتی داشته باشند. اما اگر بوی تند و ناخوشایندی به مشام شما رسید باید با متخصص زنان خود تماس بگیرید.

تاثیر شستشو روی ترشحات واژن

واژن معمولا ترشحاتی دارد، اگر نگران این قضیه هستید به رنگ ترشحات دقت کنید. ترشح سفید و تمیز، طبیعی است و برای مرطوب و سالم نگه داشتن واژن توسط بدن ترشح می شود. ترشح تمیز ممکن است نتیجه تخمک گذاری باشد که به معنای درست کار کردن واژن است.

اگر نزدیک زمان پریود هستید و ترشح متمایل به قرمز یا قهوه ای دارید احتمال رنگ آن بخاطر وجود خون است. ولی اگر ترشح خاکستری، سبز یا زرد رنگ باشد یا با خارش و درد یا هر علامت غیر معمول دیگر همراه است باید پزشکتان را ببینید.

در مورد لابیاپلاستی بیشتر بدانید.

شستن واژن با دوش واژینال؛ درست یا غلط؟

دوش واژینال به این ترتیب است که مایعی را وارد واژن می کنند تا آن را تمیز کنند. اینکار توصیه نمی شود. برای این دوش ها عوارضی گزارش شده است که مشکلات بارداری به وجود می آورند. معمولا این دوش ها برای افرادی که واژن و سیستم تناسلی سالم دارند توصیه نمی شود.

بخور دادن واژن

این شیوه به این ترتیب است که گیاهانی را در آب جوش می اندازند و بالای آن به شکلی می نشینند که بخار وارد واژن آنها شود. گفته می شود که این راه برای بهبود درد و نفخ و مشکلات دیگر است اما بخار داغ ممکن است به بافت اطراف واژن آسیب بزند و گیاهان هم ممکن است باعث سقط جنین شوند. برای عضو حساسی مثل واژن باید حساسیت به خرج بدهید.

مهم ترین نکات درباره شستشوی واژن

در ادامه می توانید 5 مورد از مهم ترین نکاتی که در رابطه با شستشوی واژن و تمیز نگه داشتن آن باید مد نظر خود قرار دهید را بخوانید:

برچسب ها:
دکتر شیرین شمس

دکتر شیرین شمس

دكتر شيرين شمس جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، بیش از 12 سال در حوزه تخصصی پزشکی زنان سابقه دارند و در این مدت تجربه های بسیار ارزشمندی را در حوزه جراحی های زیبایی زنان و لیزر درمانی کسب نموده اند. دکتر شمس موفق به دریافت دکتری عمومی در سال 1374 شده اند و مدت 5 سال دوره پزشکی عمومی خود را در حوزه پوست و لیزر به فعالیت مشغول شدند. ایشان با مدرک تخصص زنان و زایمان فارغ التحصیل شدند و مدت 7 سال در شهر خوزستان به ارائه خدمات درمانی پرداختند. دکتر شمس در حال حاضر با دارا بودن 12 سال سابقه کار، هم اکنون در محدوده ونک شهر تهران و مراکز مختلف درمانی تهران به ارائه انواع خدمات درمانی و به صورت کاملا تخصصی در زمینه زیبایی زنان می پردازند.
مقالات مرتبط
دلیل درد در هنگام برقراری رابطه جنسی

دلیل درد در هنگام برقراری رابطه جنسی

درد در هنگام برقراری رابطه جنسی به چه دلیل ایجاد می شود؟ آیا می دانید چگونه میتوان درد در حیسن رابطه جنسی را کاهش داد؟ کیفیت رابطه جنسی یکی از جمله مواردی است که در زندگی زوجین بسیار تاثیر گذار است....

زگیل تناسلی و راهکار درمان آن

زگیل تناسلی و راهکار درمان آن

ویروس HPV مخفف Human Papillomavirus است که همان پاپیلومای انسانی است. با توجه به آلودگی هایی که می تواند ایجاد کند نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا شیوع دارد. همانطور که می دانید زگیل های تناسلی...

خونریزی غیر طبیعی زنان و درمان آن

خونریزی غیر طبیعی زنان و درمان آن

در بسیاری از مواقع بیماران احساس میکنند خونریزی غیر طبیعی دارند. تشخیص خونریزی غیر طبیحی رحم با مراجعه به متخصص زنان و انجام بررسی های لازم صورت می پذیرد. بانوان لازم است بدانند بعد از هر بارداری،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

10 دیدگاه ها
  1. سلام خانم دکتر جان من موقع نزدیکی داخل واژنم ترشح آبکی سفید غلیظ دارم بدون بو و واژنم هم نه قرمزه نه متورم نه خارش دارم نه چیز دیگه بنظرتون این عادی هست؟ امکانش هست قبل رابطه داخل واژنم رو با آب گرم بشورم؟

    پاسخ
  2. سلام وقتتون بخیر
    من مدتیه رطوبت واژنمو در هنگام رابطه از دس دادم و هیچ مایع لغزنده ای بوجود نمیاد چه راه حلی پیشنهاد میکنید
    البته چند ساله واژنمو با شامپو بچه میشورم ممکنه دلیلیشش این باشه؟

    پاسخ
  3. سلام وقتتون بخیر، من مدتیه دچار خارش واژن شدم،تصمیم گرفتم از ژل شستشو استفاده‌ کنم، چه تایمی باید مصرف کنم؟ هر روز یا هفته ای یک بار؟

    پاسخ
    • با سلام. باید مشکل شما بررسی شود. گاها ژل شستشو باکتری های مفید را نیز از بین می برد و منجر به افزایش عفونت می شود. لذا برای اطمینان از مشکل حتما به دکتر زنان مراجعه کنید.

  4. سلام خواهش میکنم جوابم رو بدین اگه خودمون رو با صابون بشوریم پرده بکارت آسیب میبینه

    پاسخ
    • با سلام. در صورت عدم دخول خیر

  5. سلام خانم دختر خانم من واژنش بوی میده خیلی ازاین اسپری ها‌یاپماد داخل بازارکه است میخواستم استفاده کنه گفتم‌نمیخواد عوارض داشته باشه داخل سایت زدم معلومات شمادیدم خیلی هم عالی مفیدبود الان بنظرشما ازچی شستشو بده برطرف شه ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    • با سلام. احتمال وجود عفونت وجود دارد. برای اطمینان باید مورد معاینه قرار بگیرند

  6. سلام خانم دکتر من ترشح سفید رنگ دارم زیر شکم و لگن سمت چپم هم خیلی درد میکنه.این درد دائمی
    اما پریودی منظمی دارم میشه راهنماییم کنید که چکار کنم از این درد خلاص شم

    پاسخ
    • با سلام برای اعلام نظر قطعی باید مورد معاینه و سونوگرافی قرار بگیرید.

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =