دکتر هلاله خوشبخت 4 بارداری و زایمان 4 کرونا ویروس و بارداری
1 min read

کرونا ویروس و بارداری

برای اطلاعات لازم برای خانم های باردار و خانوده های شان، مقاله ترجمه از guidance for healthcare که توسط بخش زنان و مامایی و اطفال و کالج پزشکان بیهوشی در انگلیس تهیه شده است. حتماً در این دوره اگر باردار هستید نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد کروناویروس و علائم آن در خود و فرزندانتان دارید و حتماً به توصیه های پزشک تان توجه کامل بفرمائید.

حاملگی و خطرات آن

تا به حال در هیچ مقاله ای ثابت نشده است که خانم های باردار بیشتر در معرض ویروس کرونا هستند ولی همان طور که ریسک عفونت های ویروسی دیگر مثل آنفولانزا و سرماخوردگی در آن ها بیشتر است، احتمال انتقال کرونا ویروس از مادر به جنین قبل از تولد وجود دارد ولی معمولاً جنین در برابر آن مقاومت می کند.

آیا کرونا ویروس باعث سقط می شود؟

تا کنون گزارشی مبنی بر اینکه این ویروس باعث سقط می شود، دیده نشده است و روی رشد و تکامل جنین نیز تاثیری نمی گذارد.

عفونت کرونا ویروس و بارداری

نکات مهم ویروس کرونا برای زنان باردار

• دست های خود را مرتب بشوئید.
  • تا حد امکان در منزل بمانید و فاصله اجتماعی را رعایت بفرمائید. حداقل 2 متر فاصله با افراد دیگر داشته باشید.
  • از افرادی که کوچک ترین علائم کرونا ویروس را دارند، کاملاً دور شوید.
  • تمام اقدامات سونوگرافی و تست های غربالگری را می توانید انجام دهید و تست هایی را که لازم نیست می توانید انجام ندهید.
  • در صورت امکان مشاوره ها و توضیحات به صورت ویدئوکال و آنلاین باشد.
  • سونوگرافی را در جایی که اطمینان دارید و همیشه مراجعه می کنید، انجام دهید.
  • حتماً در بیمارستان، کلینیک و محل های سر پوشیده از ماسک و دستکش استفاده کنید.
  • ممکن است نوبت های ویزیت با پزشک کنسل شود و یا جابه جایی در آن ها اتفاق بیفتد که حتماً با شما چک خواهد شد که هرچه کمتر به پزشک مراجعه کنید، مگر نیاز باشد.
  • در صورتی که مشکلی از نظر علائم کرونا ویروس مشاهده شود، حتماً مشاوره های پزشکی و سونوگرافی را انجام دهید و در بیمارستان ها و مراکز clean مراجعه داشته باشید.
  • در صورت وجود علائم کرونا ویروس یا اختلال در وقت های مشاوره و سونوگرافی با پزشک تان هماهنگ شوید.

من که باردار هستم اگر علائم کرونا ویروس را داشته باشم باید چه کاری انجام دهم؟

اگر علائم کرونا ویروس از قبیل تب یا درجه حرارت بالای بدن، سرفه مداوم و خشک و یا تغییر حس بویایی یا چشایی داشتیم:

• در خانه بمانید و بهتر است همسرتان یا افراد خانواده هم ایزوله شده و جایی نروند و کاملاً خود را ایزوله کنند.
  • تست کرونا ویروس را می توانید در اولین زمان ممکن انجام دهید. افرادیکه در خانه با شما زندگی می کنند هم همگی باید تست کرونا را انجام دهند.
  • حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. ویزیت های خود را باید به صورت تلفنی یا ویدئوکال انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.
  • هر تغییر و یا علامت غیر طبیعی خود را که باعث نگرانی تان شده بدون اضطراب به گروه مشاورتان اطلاع دهید.

در چه مواردی باید به صورت اورژانسی با پزشک ارتباط بگیریم؟

• احساس کاهش حرکت جنین نسبت به قبل
  • اگر حرکات جنین را احساس نکردید
  • تغییری در الگوی حرکات جنین نسبت به قبل احساس کردید
  • هرگونه خونریزی واژینال
  • اضطراب و نگرانی شدید به هر شکل داشتید
  • احساس سر دردی که مقاوم باشد
  • احساس کوتاه شدن یا تنگی نفس هنگام دراز کشیدن یا استراحت

در این موارد حتی اگر نصف شب هم بود سریعاً با پزشک تان مشاوره بگیرید.

زایمان و ویروس کرونا

• حتماً یک پرستار مخصوص به خود در هنگام زایمان باید داشته باشید که مراقب شما و فرزندتان باشد.
  • حتماً باید در یک مرکز ایزوله حتی در منزل اگر مشکلی ندارید کاملاً مجزا و تنها زایمان داشته باشید.
  • حتماً باید در کنار متخصص زنان تان تمام وقت باشید.
  • اگر علائم واضح کرونا ویروس نداشته باشید شما می توانید با تمهیدات لازم، زایمان طبیعی داشته باشید.
  • حتماً اگر مبتلا به کرونا ویروس هستید و در حال زایمان هستید به بیمارستان مخصوص بیماران کرونایی و در اتاق عمل مخصوص زایمان داشته باشید که مراقبت های لازم از شما به عمل آید.

وجود کرونا ویروس به تنهایی نمی تواند دخالتی در نوع ختم بارداری شما داشته باشد. شما می توانید زایمان طبیعی یا سزارین با تشخیص پزشک تان داشته باشید.

بعد از زایمان

بعد از زایمان شما می توانید تماس پوست به پوست با نوزادتان مثل بقیه تولد ها داشته باشید مگر نوزاد نیاز به اقدامات و مراقبت های ویژه داشته باشد.

• هنوز ثابت نشده که کرونا ویروس از طریق شیر به نوزاد انتقال یابد پس سود و فواید شیر دادن به نوزاد نگرانی بی مورد است. پس بهتر است شیردهی به نوزاد داشته باشید.
  • اقدامات لازم برای نوزاد را بدون ترس انجام دهید. مثلاً اگر نوزادتان مبتلا به زردی شود می توان درمان های متداول را دریافت کرد.

برای اطلاع از کرونا و رابطه جنسی  می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
دکتر شیرین شمس

داراي بورد تخصصي جراحی (زنان و زایمان) کسب رتبه ممتاز از دانشگاه سراسری از سال 1376 مشغول به کار بوده و بيش از 10000 عـــمل جراحي داشته اند.

برچسب ها:

ده − 8 =