دکتر شیرین شمس / لابیاپلاستی / عوارض لابیاپلاستی چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

عوارض لابیاپلاستی چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

می دانستید عمل لابیاپلاستی یکی از پرطرفدارترین جراحی ها در بین خانم ها و در سطح دنیا است؟ امروزه عمل های زیبایی نه تنها با هدف زیبایی بلکه با هدف درمان و بهبود کیفیت روابط جنسی بین زن و مرد انجام می شوند. یکی از این جراحی ها لابیاپلاستی که هدف اصلی آن ترمیم ناحیه خارجی تناسلی است. اما از دغدغه های اغلب خانم ها برای انجام این عمل زیبایی، این است که آیا عوارض خطرناکی پس از عمل آن ها را تهدید می کند یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش توصیه می کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

درد واژن بعد از لابیاپلاستی

لابیاپلاستی چیست؟

ناحیه خارجی تناسلی زنان از لابیامینور و لابیاماژور تشکیل شده است . جراحی لابیاپلاستی برای اصلاح این قسمت ها در ناحیه تناسلی افرادی که ظاهر مناسبی ندارد، انجام می شود. در این جراحی نه تنها قسمتی از لابیامینور بریده و برداشته می شود بلکه نیاز به اصلاح لابیاماژور نیز است.

برای انجام این عمل جراحی باید نزد پزشکی مراجعه کرد که در زمینه جراحی زیبایی زنان تخصص، مهارت و تجربه کافی داشته باشد. همین مورد در عین حال ساده اما بسیار مهم، می تئاند تا حد زیادی در بروز عوارض پس از عمل لابیاپلاستی موثر باشد.

آیا جراحی لابیاپلاستی خطرناک است؟

خوشبختانه می توانیم این نوید را به تمامی زنان بدهیم که لابیاپلاستی از کم خطر ترین و کم عارضه ترین انواع جراحی زیبایی زنان است که تا حد زیادی موفق عمل کرده است. در طی این سال ها شاهد بوده ایم که زنان زیادی دست به چنین اقدامی زده اند و از نتیجه های مثبت آن بهره مند گشته اند. لابیاپلاستی علیرغم اینکه جراحی کم خطری است اما باید از سوی بهترین متخصصین و جراحان زیبایی انجام شود تا کمترین احتمال بروز خطر نیز از بین برود. ناپختگی و بی تجربگی پزشک معالج گاها می تواند منجر به بروز خطراتی برای بیمار شود. از همین رو توصیه می کنیم این اقدامات زیبایی را به دست متخصصین بسپارید تا تجربه عمل لابیاپلاستی کاملا موفقیت آمیز باشد.

با این وجود احتمال بروز برخی عوارض طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

لابیاپلاستی چه عوارضی دارد؟

بسیاری از افراد در مورد عوارض لابیاپلاستی سوال می کنند که در پاسخ به آن ها باید گفت این عمل در صورتی که به درستی و توسط جراح و متخصص زنان با تجربه، انجام شود عوارض بسیار اندک و بی خطری به دنبال دارد. همچنین مراجعین باید توجه داشته باشند که در صورت ابتلا به بیماری خاص، حتما با پزشک خود در میان بگذارند.

لیفت واژن با نخ

برخی از عوارض لابیاپلاستی عبارت اند از:

• بروز خونریزی
  • ابتلا به عفونت واژن (بانوان دقت داشته باشند در صورت تب و یا خروج ترشحات زرد و سبز رنگ از واژن باید فورا به متخصص زنان مراجعه کنند.)
  • از بین رفتن حس در ناحیه تناسلی
  • بر جای ماندن جای زخم
  • واکنش به مواد بی حسی و بیهوشی
  • کبودی در ناحیه اندام تناسلی و ران پا
  • دردهای عصبی مزمن
  • التهاب
  • پاره شدن بخیه ها
  • ترشحات غیرطبیعی
  • احساس ضعف یا بی حسی در اندام تحتانی بدن

برخی از عوارض ذکر شده، ممکن است پس از جراحی بر اثر سهل انگاری یا عدم رعایت نکات ذکر شده رخ دهد که باید در صورت مشاهده هر کدام از این موارد سریعاٌ به پزشک مراجعه کنید تا درمان را پیش بگیرید. بانوان باید برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی در یافتن جراح زیبایی زنان خوب، دقت لازم را به عمل آورند. البته متخصص جراحی زیبایی زنان قبل از اقدام به جراحی فرد باید او را با مراقبت های بعد از عمل آشنا کرده و توصیه های لازم را به وی ارائه دهد.

یک توصیه بسیار مهم

بانوان به یاد داشته باشند قبل از انجام هرگونه جراحی زیبایی زنان باید به متخصص زنان مراجعه کرده و از سلامت ناحیه تناسلی و عاری بودن از عفونت های زنان اطمینان یابند، چراکه در صورت ابتلا به عفونت باید تا بعد از بهبودی کامل انجام هرگونه جراحی زیبایی زنان به تعویق افتد. در مواقعی ممکن است متخصص زنان برای اطمینان از عدم وجود عفونت و یا بیماری خاص انجام تست پاپ اسمیر را توصیه کند.

نکته دیگر در خصوص دوران قاعدگی است که بانوان نمی توانند در این دوران از جراحی های زیبایی واژن استفاده کنند.

ایجاد اسکار یا زخم پس از لابیاپلاستی

گاهی ممکن است پس از عمل لابیاپلاستی، در نواحی که عمل جراحی صورت گرفت، ضایعاتی تشکیل شود که به مرور باعث ایجاد اسکار در لابیا شود و این معضل حتی می تواند گاهی فرد را ناچار به انجام عمل ترمیمی کند. برای درمان چنین مشکلی و جلوگیری از شدت یافتن آن می توان از کرم و یا لیزر استفاده کرد. معمولا استفاده از لیزر بیشتر توصیه می شود. برای اطلاع از چرایی آن می توانید ویدئوی روبرو را مشاهده نمایید.

علت بروز درد و تورم در عمل لابیاپلاستی

به طور کلی تمام خانم هایی که اقدام به انجام جراحی لابیاپلاستی می نمایند، درد و تورم بعد از عمل را تجربه می کنند. پس این مسئله امری طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. اما علت بروز درد و تورم در عمل لابیاپلاستی چیست؟ آیا شدت آن در خانم های مختلف به یک میزان است؟ یا آن که هر شخصی بسته به دلایل مختلفی این درد را با شدت خاصی تجربه می کند؟

تکنیک lady lift چیست؟

درد بعد از عمل لابیاپلاستی می تواند نشات گرفته از عدم توجه به مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی و حتی قبل از آن باشد. بیماران زیادی هستند که توجهی به توصیه های پزشک برای مراقبت از خود نمی کنند. این مسئله منجر می شود تا آن ها پس از جراحی یا در حین عمل با درد در قسمت واژن خود مواجه شوند. پس یکی از مهم ترین فرآیندهایی که توجه به آن می تواند منجر به کاهش درد و تورم بعد از جراحی شود، دقت به توصیه های پزشک است.

علت تورم بعد از عمل چیست؟ آیا می توان آن را برطرف کرد؟

بیماران زیادی با این سوال مواجه می شوند، که آیا حین عمل لابیاپلاستی درد وجود دارد یا خیر؟ باید بگوییم بله. هر عمل جراحی می تواند با درد همراه باشد. اما روش های پیشگیری مناسبی برای جلوگیری از درد و تورم در حین جراحی و بعد از آن وجود دارد که پزشک به بیمار توصیه می کند.

لابیاپلاستی یک روش جراحی زیبایی است که می تواند با استفاده از بیهوشی عمومی یا موضعی انجام گیرد. به واسط تغییراتی که در این عمل جراحی بر اندام تناسلی خانم ها اعمال می شود، بروز درد و تورم پس از عمل بدیهی است اما میزان آن بسته به شرایط فرد، میزان پیچیدیگی عمل، میزان تغییرات اعمال شده در لابیا و مواردی این چنینی، متغیر است.

برطرف کردن درد و تورم در روز اول بعد از جراحی لابیاپلاستی

ساده ترین روش درمانی درد و تورم در روز اول بعد از جراحی، استفاده از مسکن و کمپرس آب سرد است. مصرف داروهای مسکن می توانند از بروز درد زیاد در حین جراحی و تورم بعد از جراحی به خوبی جلوگیری کند. از سوی دیگر برطرف کردن ورم واژن بعد از جراحی لابیاپلاستی، تنها با یک کمپرس آب سرد نیز انجام خواهد شد.

برطرف کردن درد و تورم در روز سوم بعد از لابیاپلاستی

بسیاری از بیماران وجود دارند که پس از گذشت سه روز متوالی از عمل لابیاپلاستی همچنان از تورم ناحیه تحت عمل رنج می برند. اما این دسته از افراد بعد از سه روز، دیگر دردی را احساس نخواهند کرد و تنها باید با استفاده از کمپرس آب سرد به صورت مداوم، به کاهش تورم بر روی بدن خود کمک کنند.

برطرف کردن درد و تورم یک هفته بعد از جراحی لابیاپلاستی

بیمارانی که بعد از یک هفته انجام لابیاپلاستی همچنان در محل جراحی درد و تورم احساس می کنند، بهتر است نگران نباشند. زیرا آن ها همچنان می توانند با استفاده از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک، به کاهش درد خود کمک کنند. اما باید بدانند که تورم بعد از جراحی ممکن است حتی تا 6 هفته بعد از جراحی نیز ادامه یابد.

بهترین راهکار برای این که بدانیم جهت بهبود ورم های عمل لابیاپلاستی چه اقداماتی باید انجام دهیم، حضور در مطب جراح، پیش از آغاز فرآیند عمل است. ایشان تمام توصیه های لازم را به بیماران خود بیان می کنند تا فرد قادر باشد با داشتن اطلاعات مناسب بعد از جراحی بهترین روش را برای درمان ورم های بعد از لابیاپلاستی در نظر بگیرد.

بیشتر بدانیم
در مورد عمل لابیاپلاستی ترمیمی چه می دانید؟

البته لازم به ذکر است که برخی از بیماران ممکن است بعد از جراحی لابیاپلاستی، علاوه بر درد و تورم، دچار خارش پس از لابیاپلاستی نیز شوند. در صورتی هم که در محل واژن بوی بدی ایجاد شد، نشان از بروز عفونت پس از عمل لابیاپلاستی دارد که بهتر است در چنین حالتی حتما بیمار به پزشک خود مراجعه کند. تا از آنتی بیوتیک های مناسب برای برطرف کردن عفونت محل زخم استفاده نماید.

درد و تورم در عمل لابیاپلاستی چه زمان از بین می رود؟

این که تورم بعد از عمل چه زمانی از بین خواهد رفت، بسته به مراقبت هایی که بیمار بعد از جراحی در نظر می گیرد خواهد داشت. اگر بیمار به طور مداوم توصیه های پزشک را رعایت کند، می تواند به نتیجه مطلوب بعد از جراحی دست یابد. حتی می تواند درد و تورم را نیز به میزان قابل توجهی از بدن خود دور نماید.

اما در واقع باید بیان کنیم که بیماران بعد از سه روز دیگر درد کمتری را در محل جراحی احساس خواهند کرد. اما برای آن که بهبودی کامل خود را به دست آورند، نیاز به دو الی سه هفته استراحت خواهند داشت. این مسئله بدان معنا نخواهد بود که بیمار در روز دهم با درد شدیدی در بدن مواجه شود. این درد می تواند به مراتب کمتر بوده و به مرور زمان و با توجه به مراقبت ها و توصیه های بعد از جراحی، به سرعت برطرف شود.

تنها بیمارانی ممکن است بعد از گذشت دو الی سه هفته بعد از جراحی همچنان در بدن خود درد و تورم را مشاهده کنند، که پزشک جراح از تخصص و مهارت بالایی برای جراحی برخوردار نبوده و از تکنیک اشتباهی برای انجام جراحی لابیاپلاستی استفاده کرده باشد. این دسته از افراد ممکن است برای مدت های طولانی نیز با درد و تورم روبه رو باشند.

اما افرادی که زیر نظر پزشک متخصص جراحی می شوند، پس از گذشته شش هفته تورم به طور کامل از بدن آن ها رفع شده و دیگر دردی را نیز در محل جراحی احساس نخواهند کرد. پس مراقبت های بعد از جراحی و انتخاب پزشک متخصص و جراح با تجربه، دو فاکتور مهمی هستند که در کسب نتیجه جراحی تاثیر گذار خواهند بود.

کلام پایانی

مهم ترین نکته ای که می تواند به شما در کاهش بروز درد، تورم و تمامی عوارض لابیاپلاستی کمک کند، دقت در انتخاب بهترین جراح زیبایی زنان است. هرچه پزشک از تجربه و مهارت بیشتری برخوردار باشد، با روش های بیشتری از لابیاپلاستی آشنا است و می توان با کمترین میزان ریسک، عمل جراحی را به انجام برساند.

برچسب ها:

دکتر شیرین شمس

دكتر شيرين شمس جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، بیش از 12 سال در حوزه تخصصی پزشکی زنان سابقه دارند و در این مدت تجربه های بسیار ارزشمندی را در حوزه جراحی های زیبایی زنان و لیزر درمانی کسب نموده اند. دکتر شمس موفق به دریافت دکتری عمومی در سال 1374 شده اند و مدت 5 سال دوره پزشکی عمومی خود را در حوزه پوست و لیزر به فعالیت مشغول شدند. ایشان با مدرک تخصص زنان و زایمان فارغ التحصیل شدند و مدت 7 سال در شهر خوزستان به ارائه خدمات درمانی پرداختند. دکتر شمس در حال حاضر با دارا بودن 12 سال سابقه کار، هم اکنون در محدوده ونک شهر تهران و مراکز مختلف درمانی تهران به ارائه انواع خدمات درمانی و به صورت کاملا تخصصی در زمینه زیبایی زنان می پردازند.