یائسگی زودرس

یائسگی زودرس قبل از ۴۰ سالگی گفته می شود، زمانی که تخمدان ها ایجاد تخمک را قطع می کنند. که این مورد به علت کاهش سطح استروژن است. وقتی که خانمی به مدت ۱۲ ماه یا یک سال پریود نشود، یائسگی به آن اطلاق می شود. متوسط سن یائسگی ۵۱ سال است. به علت ژنتیک، بیماری یا درمان های طبی مختلف و بیماری زمینه ای، برخی خانم ها زودتر و قبل از ۴۰ سالگی دچار یائسگی می شوند که به آن یائسگی زودرس گفته می شود.

علائم یائسگی زودرس

یائسگی با علائم گر گرفتگی، تغییر مود، تعریق و علائم افسردگی و خستگی زودرس و ناباروری همراه است. علائم یائسگی زودرس و یائسگی مشابه هم هستند. در ادامه به برخی از مهم ترین علائم آن اشاره می کنیم:

• نا منظمی یا قطع پریود
  • خونریزی هایی که خیلی شدید یا خیلی خفیف تر از قبل باشد.
  • گرگرفتگی به خصوص در قسمت های فوقانی بدن

این موارد نشانه این است که تخمدان ها فعالیت شان کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این علائم برخی خانم ها دچار :

• خشکی واژن
  • بی اختیاری ادرار
  • تحریک پذیری و افسردگی
  • خشکی پوست، حتی چشم و دهان خشک می شوند.
  • اختلالات خواب
  • کاهش تمایل به روابط جنسی
یائسگی زودرس

اگر شما در سن ۴۰ ساگی هستید و دچار این علائم شده اید، حتماً به پزشک تان مراجعه کنید تا متوجه شوید که علائم مربوط به یائسگی زودرس است یا خیر.

یائسگی زودرس بیشتر در افرادی که :

• تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار گرفته اند،
  • اختلالات اوتوایمیون یا خود ایمنی در فرد یا افراد خانواده نزدیک او مانند اختلالات تیروئید، کم کاری تیروئید، بیماری لوپوس یا گریوز
  • بیشتر از یک سال در صدد بارداری بوده اید ولی موفق به بارداری نشده اید.
  • یائسگی زودرس در مادر یا خواهر اتفاق افتاده باشد.

تشخیص یائسگی زودرس

ابتدا معاینه فیزیکی و آزمایش خون انجام می گیرد که اختلالاتی مانند بارداری یا اختلالات تیروئید رد شود. بررسی آزمایش و اندازه گیری میزان استروژن خون، کمبود استرادیول که فرمی از استروژن است نشانه آن است که تخمدان ها رو به ضعیف شدن هستند.

سطح استرادیول کمتر از ۳۰ نشانه آن است که شما دچار یائسگی زودرس شده اید. مهم ترین آزمایش برای تشخیص یائسگی FSH است. FSH تخمدان ها را تحریک به تولید استروژن می کند. وقتی تولید استروژن کم می شود FSH رو به افزایش پیدا می کند. وقتی FSH به بالای ۴۰ می رسد به این معناست که شما یائسه شده اید. با کمبود خطر استروژن، پوکی استخوان و استئوپروز، خطر سرطان تخمدان، کولون، بیماری های لثه و دندان و … افزایش می یابد. افرادی که دچار یائسگی زودرس می شوند، به احتمال بیشتری به این بیماری ها مبتلا می شوند.

چگونه یائسگی زودرس درمان می شود؟

آیا یائسگی زودرس درمان دارد؟ آیا می توان این عارضه را متوقف کرد؟ چه راهکارهایی وجود دارد؟ این سوالاتی است که ذهن بسیاری از زنان را درگیر کرده است. حتماً باید تحت نظر پزشک مشابه درمان نازائی قرار بگیرند و درمان های لازم انجام گیرد. ولی آیا ممکن است یائسگی زودرس برگشت پذیر باشد؟ متاسفانه جواب منفی است و قابل برگشت نمی باشد.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد یائسگی زودرس علائم یکسانی با یائسگی معمول دارد و نیاز است که با این علائم آشنا باشید. به این ترتیب می توان به راحتی در مراحل اولیه این مورد را تشخیص داد. برای تشخیص این عارضه نیاز است که به متخصص زنان مراجعه شود و آزمایشات لازم انجام گیرد. با بررسی برخی فاکتورها می توان این بیماری را تشخیص داد و راهکارهایی برای درمان و کنترل بیماری پیشنهاد می شود. البته همان طور که گفته شد، درمان قطعی آن وجود ندارد.

6 − دو =