مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی یکی از عمل های جراحی با هدف زیبایی لابیاها است. این جراحی نسبتاً جزء جراحی های ساده شناخته شده است و دوران نقاهت کوتاهی دارد. ولی رعایت برخی نکات و انجام مراقبت های خاص، باعث پیشگیری از بروز مشکلات و پیچیدگی های گوناگون می شود. در ادامه مطلب درباره عفونت ، کنترل درد و رعایت بهداشت بعد از لابیاپلاستی توضیحاتی ارائه می دهیم.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

عفونت بعد از لابیاپلاستی

مانند هر جراحی دیگری، در این جراحی نیز احتمال بروز عفونت وجود دارد. برای پیشگیری از عفونت معمولاً برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می شود. پماد های موضعی آنتی بیوتیک و یا قرص های آنتی بیوتیک و یا ترکیبی از هر دو، می تواند موثر واقع شود. بعد از هر بار شست شوی واژن نیاز است که از پماد های آنتی بیوتیک دوباره استفاده شود. به هیچ عنوان در دوران نقاهت نباید از صابون برای شست شوی واژن استفاده شود.

مصرف آنتی بیوتیک برای مدت ۵ روز تجویز می شود. زیرا پس از این مدت زمان زخم بسته می شود. با این حال برخی جراحان برای مدت ۱۰ روز آنتی بیوتیک تجویز می کنند. بروز عفونت مکرر سطحی در طول دوران نقاهت احتمال ایجاد اسکار، جای زخم و گرانولوما را بالا می برد بنابراین باید از ایجاد عفونت پیشگیری شود.

در اغلب موارد به بیماران توصیه می شود که از رفتن به استخر و قرار گرفتن در وان آب خودداری کنند. به جای آن می توانند دوش سریع بگیرند. معمولاً از پانسمان استفاده نمی شود و از کمپرس های آب یخ استفاده می شود و ناحیه باید خشک نگاه داشته شود. برای شست شو می توان از آب ولرم استفاده کرد. بعد از هر بار دست شویی رفتن ناحیه تناسلی باید تمیز گردد.

برای کاهش اسکار و جای بخیه، تسریع روند بهبودی و جلوگیری از عفونت، باید برای مدت ۶ تا ۸ هفته بعد از جراحی از رابطه جنسی خودداری شود.

کنترل درد بعد از لابیاپلاستی

معمولاً درد بعد از لابیاپلاستی بسیار شایع است و برای کنترل درد برای بیمار داروهای ضد التهابی تجویز می شود. استفاده از کمپرس های یخ برای کاهش درد، تورم و التهاب بسیار موثر است. همچنین باید در دوران نقاهت برای مدت یک ماه از لباس های گشاد و نخی استفاده شود تا فشاری بر ناحیه جراحی وارد نشود.

دیگر مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

بعد از جراحی اغلب بیماران برای مدت یک روز در بیمارستان یا کلینیک بستری می شوند و داروهای مسکن برای کنترل درد استفاده می شود. بیمار تحت نظر قرار می گیرد تا از بروز مشکلاتی مانند ترومبوآمبولیسم پیشگیری شود.
استراحت کافی در دوران نقاهت اهمیت بسیار بالایی دارد.

در صورتی که بیمار بایستد، فشار زیادی به صورت مستقیم بر ناحیه جراحی وارد می شود. بنابراین توصیه می شود که تا جای ممکن به پشت بخوابد. درد، نوع بیهوشی و مدت زمان مورد نیاز برای دوران نقاهت بستگی به وضعیت، شرایط و تحمل بیمار دارد. شاید فردی بتواند درست بعد از عمل به انجام فعالیت های روزمره خود بازگردد ولی نباید فشاری بر این نواحی وارد نشود. در برخی موارد هم بیمار در حین استراحت می تواند به نواحی بخیه فشار وارد کند. پیشنهاد می شود که هر چند ساعت یک بار بیمار برای مدت کوتاهی راه برود تا از ایجاد لخته خونی پیشگیری شود.
منبع : https://www.news-medical.net/health/Post-Operative-Care-for-Labiaplasty.aspx