لابیاپلاستی

لابیاپلاستی به معنی جمع کردن ،کوچک کردن و متقارن کردن لپ های کوچک است . لپ های کوچک در قسمت های آویزان دستگاه تناسلی قرار دارد ،که این ناحیه در قسمت داخل لپ های بزرگ  می باشد ،اندازه آن ها ممکن است بسیار کوچک تا حدود ۵-۶ سانت باشد ،در برخی موارد مانند :

• علل ژنتیکی و ارثی
  • افرادی که ورزش های سنگین و دوچرخه سواری می کنند
  • افرادی که از لباس های زیر، تنگ استفاده می کنند
  • و یا افرادی که مقاربت های مداوم و زیاد دارند ،افراد دیابتی و چاق ،ممکن است با افزایش سن ،لابیا های کوچک ، بزرگ تر از حد نرمال شود ،به گونه ای که برای فرد آزار دهنده باشد .

علت لابیاپلاستی

بزرگ شدن لابیا های کوچک می تواند همراه با عوارضی باشد ،از جمله این عوارض : بروز عفونت های مکرر ،عفونت های قارچی و یا درد در هنگام  پوشیدن لباس های زیر تنگ و یا درد هنگام ورزش کردن که می تواند ناراحت کننده باشد .همچنین ممکن است لابیا ها با اندازه ای بیش از حد بزرگ ،در هنگام نزدیکی سبب ایجاد درد و نوعی نگرانی و استرس در فرد شود .گاهی نیز ممکن است فرد از ظاهر خود ناراضی باشد  و تمایل به جراحی لابیاپلاستی داشته  باشد .در این موارد دکتر شیرین شمس جراح و متخصص زنان ،جراحی لابیاپلاستی را برای بیمار  به راحتی انجام می دهند ،این روش با دو روش بیهوشی عمومی و موضعی انجام می شود ،بسته به شرایط بیمار و شدت عمل جراحی ،انتخاب روش بیهوشی متفاوت است .

تکنیک های لابیاپلاستی

شایع ترین تکنیکی که در جراحی لابیاپلاستی انجام می شود ،روش Trimاست که بافت اضافی برداشته می شود   و سایر نواحی ترمیم و بازسازی می شود .

تکنیکی دیگر که در این جراحی استفاده می شود روش wedge   است . در این روش یک برد مشخص از لپ های کوچک برداشته می شود . در مواردی که کلاهک کیلیتوریس ،قسمت بالای لابیا مینور نیز بزرگ باشد ،بهترین روش  انتخابی روش wedge است که در طی آن چین خوردگی های اضافی ترمیم می شود و شکلی زیبا برای دستگاه تناسلی ایجاد می گردد .

ریکاوری بعد از لابیاپلاستی

• در حالت کلی دوره ریکاوری بعد از لابیاپلاستی یک هفته است ،توصیه می شود در طول این زمان بیمار استراحت نسبی داشته باشد . نیاز به استراحت مطلق بیمار نیست اما لازم است تا از کارهای سنگین اجتناب کنند و حتما برای اجابت مزاج  از توالت فرنگی استفاده کنند .
  • رانددگی برای این افراد در مدت یک هفته تا ده روز جایز نیست .با رعایت نکات ذکر شده بیمار می تواند بعد از ۶ ماه از جراحی ،نتایج کار را مشاهده کند .
  • گاهی ممکن است فرد بعد از لابیاپلاستی دچار عوارضی همچون ،درد ،خونریزی و تورم شود . توصیه می شود بعد از لابیاپلاستی فرد باسن خود را در زمان استراحت بالاتر از حد طبیعی نگه دارد  ،استفاده از کیسه یخ تا  سه روز اول نیز در از بین بردن عوارض لابیاپلاستی موثر است .کمپرس یخ سبب می شود که از التهاب و تورم این ناحیه جلوگیری شود .
  • مصرف دارو های تجویز شده طبق دستور پزشک نیز می تواند احتمال وجود این عوارض را از بین ببرد .

جوانسازی واژن

برخی از خانم ها با افزایش سن و تغییرات هورمونی شیار های واژن آن ها دچار اختلال و پیری می شود ،عوارض آن شامل خونریزی ،درد و عفونت در زمان مقاربت است  که با لیزر درمانی و جراحی تمام این عوارض قابل درمان است .

شرایط برای انجام جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی

• افرادی که لب های واژن آن ها اندازه ای بیشتر از حد معمول خود دارد و پهنای این اجزا بسیار زیاد است .
  • بانوانی که در گذشته زایمان های بسیاری انجام داده اند و فرم و واژن شکل عادی و طبیعی خود را از دست داده است .
  • افرادی که در حین رابطه جنسی درد زیادی را احساس می کنند .

این افراد بهترین گزینه برای انجام جراحی لابیاپلاستی یا زیبایی واژن هستند .

ممنوعیت جراحی لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی جز جراحی هایی می باشد که هیچگونه محدودیتی برای بانوان ندارد و همه افراد می توانند از این روش استفاده کنند . اما در بعضی از مواقع جراح زیبایی زنان تجویز می کند که جراحی زیبایی واژن و لابیاپلاستی صورت نگیرد که جز موارد زیر می باشد :

• افرادی که دچار بیماری سیستمیک هستند .
  • افرادی که دارای بیماری موضعی هستند .

کسانی که وسواس فکری مخصوصا در مبحث زیبایی هستند چون این افراد را اگرچه بهترین جراح زیبایی زنان هم جراحی کند از جراحی خود رضایت کافی ندارند .

لابیاپلاستی با بیحسی

این جراحی می تواند با بی حسی موضعی هم صورت گیرد به صورتی که فرد هیچگونه ناراحتی و دردی را احساس نمی کند . زمانی که می بایست فرد در رابطه با روند بهبودی این جراحی اختاص دهد ۳ روز می باشد زیرا اندازه گردش خون در این قسمت بسیار می باشد .

مزایای عمل لابیاپلاستی

• بیمار هیچگونه دردی را احساس نمی کند و اگرچه دردی هم وجود داشته باشد بسیار کم است و به شکلی نیست که برای بیمار آزار دهنده باشد .
  • دوران ریکاوری بسیار کوتاه می باشد و بهبودی در کمترین زمانی اتفاق می افتد .
  • فرد بعد از دو روز می تواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد .
  • زیبا نمودن دستگاه تناسلی و باعث بیشتر شدن میل جنسی می شود .
  • در این جراحی هیچگونه نیازی به بخیه نیست .
  • بالا رفتن اعتماد به نفس
  • فرد در زمان رابطه جنسی خود رضایت بسیاری دارد
  • رفع شدن مشکلات و اختلالات زنا شویی
  • بیشتر مشکلات جنسی که به علت شکل و فرم بد لابیاها می باشد را می توان به وسیله لابیاپلاستی رفع کرد .

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

• احساس بوی بد از واژن امری طبیعی می باشد و نیاز است پزشک خود را در رابطه با این موضوع مطلع کنید .
  • اگرچه هر نوع علائم و نشانه ای مانند تورم و ملتهب شدن که غیر طبیعی می باشد و کبودی بیش از حد در قسمت خارجی واژن اتفاق افتاد در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید .
  • اگرچه ترشحات غیر طبیعی که سبز و یا زرد رنگ باشند و از قسمت بخیه مشاهده شود می بایستی به پزشک مراجعه شود .
  • داروهایی که پزشک خود تجویز کرده است را باید در زمان خود استفاده کرد که این امر در روند بهبودی نقش بسزایی دارد .
  • به مدت دو روز از کمپرس یخ استفاده شود . این عمل باعث می شود که تورم قسمت مورد نظر پس از جراحی کاهش یابد .
  • به مدت دو ماه پس از جراحی فرد نباید رابطه جنسی برقرار کند .
  • به مدت ۷ روز پس از جراحی می بایست فرد استراحت کامل داشته باشد .
  • پمادهای ترمیمی را جهت تسریع بخیه ها می بایستی استفاده کرد . پس از یک هفته بخیه ها کاملا جوش می خورند و پس از ۳۰ الی ۶۰ روز بخیه ها کاملا جذب می شوند .

لابیاپلاستی بدون بخیه

با اینکه لابیاپلاستی یکی از جراحی های زیبایی واژن محسوب می شود ، با این حال می توان آن را بدون هیچگونه برشی انجام داد . در این جراحی از دستگاه منحصر به فردی استفاده می کنند که احتیاجی به بخیه ندارد . لابیاپلاستی بدون بخیه نه تنها به وسیله ظرافت های خاصی که موجب زیبایی ظاهر لابیاها می شود بلکه هیچگونه مشکلی را پس از جراحی برای فرد به وجود نمی آورد . در عصر امروز جراحی زیبایی طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است و عمل هایی که احتیاجی به برش نداشته باشند بیشتر مورد توجه قرار گرفته است .

این جراحی می تواند با بی حسی موضعی هم صورت گیرد به صورتی که فرد هیچگونه ناراحتی و دردی را احساس نمی کند .دکتر شیرین شمس متخصص زنان و جراح زیبایی زنان از روش های جدیدی برای این عمل استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۸۱۹۲۷۴۸-۹تماس بگیرید . برای ارتباط با دکتربه  اینستاگرام مراجعه کنید.

نقش جراح  در جراحی لابیاپلاستی

جراح می بایست دارای مهارت و تجربه کافی در ارتباط با این موضوع داشته باشد . به وسیله این دستگاه می توان در ترمیم دیگر قسمت های واژن استفاده کرد . به همین دلیل جراح می بایست به آناتومی واژن تسلط کافی باشد و از نقاط حساس و عصب هایی که در این قسمت موجود هستند اطلاعات کافی داشته باشد تا صدمه ای به این قسمت در زمان برداشتن بافت های مازاد که حاوی چین هستند به وسیله  این دستگاه وارد نشود .

لابیاپلاستی با لیزر

• هیچ احتیاجی به بیهوشی و بی حسی نمی باشد
  • فرد در زمان و پس از عمل هیچ دردی و خونریزی را احساس نمی کنند .
  • در این روش نیازی به بستری شدن نمی باشد و پس از جراحی فرد می تواند به کارهای روزانه خود رسیدگی کند .
  • همان طور که جراحی بدون بیهوشی صورت می گیرد احتیاجی به تجهیزات اتاق عمل نمی باشد و در مطب هم می توان لابیاپلاستی را انجام داد .
  • سلول های واژن در زمان جراحی ترمیم می شوند
  • برطرف شدن چین و چروک های لابیاها