انواع توزیع چاقی

انواع توزیع چاقی

چاقی و تجمع چربی بالا تنه

علت اصلی زیاد خوردن و عدم فعالیت است. درمان این نوع چاقی با ورزش هایی نظیر شنا، دویدن و پیاده روی به مدت حداقل ۳۰ دقیقه و به صورت روزانه است. قطع مصرف قند و نوشیدنی های شیرین به این افراد توصیه می شود.

چاقی در ناحیه شکمی

دلیل این نوع چاقی استرس، افسردگی و اضطراب است. درمان این نوع چاقی با ریلکس کردن ممکن است. به این ترتیب هورمون کورتیزول کمتر ترشح می شود. در این افراد هورمون کورتیزول باعث تجمع چربی در ناحیه شکم می شود و بهتر است ورزش های تنفسی مانند یوگا و مدیتیشن انجام گیرد.

چاقی در قسمت پایین تنه

در این نوع چاقی چربی بیشتر در ناحیه ران ها و باسن تجمع می یابد. به علت بالا بودن گلوتن در رژیم غذایی معمولاً این نوع چاقی بروز می کند. بهتر است که از غذاهای بدون گلوتن استفاده شود. درمان این نوع چاقی با کوه نوردی و صخره نوردی است. به هیچ وجه وعده صبحانه را از یاد نبرید زیرا بیشتر گرسنه می شوید و بیشتر می خورید.

انواع توزیع چاقی

انواع توزیع چاقی

شکم متورم یا ورم معده

مصرف الکل بیشترین علت این نوع چاقی است. درمان این نوع چاقی پایین آوردن مصرف الکل است زیرا باعث بزرگی شکم می شود. غذا را در وعده های کوچک و در چند نوبت مصرف کنید. به این ترتیب متابولیسم بدن بالا می رود و شکم کوچک تر می شود.

چاقی در ناحیه ساق پا

معمولاً این نوع چاقی در خانم هایی که واریس دارند و یا اختلالات وریدی پا دارند بسیار شایع است. در طی بارداری، ورم ساق پا شایع است. درمان این نوع چاقی با محدود کردن مصرف نمک و غذاهای شور ممکن است زیرا نمک باعث تجمع مایعات در بدن می شود. بیشتر از ۳۰ دقیقه یک جا بدون حرکت ننشینید و کمی قدم بزنید. اگر فرصت دارید چند بار در طول روز دراز کشیده و پاها را بالا نگاه دارید.

چربی در ناحیه بالا تنه و شکم

مهم ترین علت این نوع چاقی عدم فعالیت است. سریعاً ورزش را شروع کنید. درمان این نوع چاقی با داشتن خواب کافی ممکن است. کم خوابی باعث اختلال هورمونی و اشتها می شود و وزن که باعث تجمع بیشتر چربی در شکم و پشت می شود. غذاهای پر فیبر بیشتر مصرف کنید که اشتها کم شود و جذب کالری کمتر صورت گیرد. غذای سالم و سبک زندگی فعال و مناسب، بهترین اقدام برای تمام انواع چاقی است.

انواع چربی بدن

چربی به چند نوع تقسیم می شود:

چربی قهوه ای

چربی قهوه ای در کودکان بیشتر از بزرگسالان  است. در بزرگسالی این چربی به گرم نگاه داشتن بدن کمک می کند و شباهت بیشتری به عضله دارد تا چربی سفید. فعال شدن چربی قهوه ای باعث سوزاندن چربی سفید می شود. افراد لاغر چربی قهوه ای بیشتری نسبت به افراد دارای اضافه وزن دارند.

چربی سفید

چربی سفید فراوان تر از چربی قهوه ای است. این نوع چربی انرژی را در بدن ذخیره می کند. این نوع چربی هورمون هایی را تولید می کند که وارد جریان خون می شود. سلول چربی موادی تولید می کند که کبد و عضلات به هورمون انسولین حساس تر شوند و کمتر در معرض دیابت و بیماری های قلبی قرار گیرند. در افراد دارای اضافه وزن، تولید هورمون متوقف یا پایین می آید.

چربی زیر پوستی

چربی زیر پوستی در ران، باسن و شکم بیشتر تجمع می یابد.

چربی احشایی

اطراف اندام های درونی، چربی احشایی تجمع می یابد و سلامت ما را به خطر می اندازد. چربی احشایی خطر سکته مغزی و زوال عقل را افزایش می دهد. خطر مقاومت به انسولین و دیابت را هم به شدت بالا می برد.

لپتین

لپتین از چربی شکمی تولید می شود. لپتین از بافت چربی برای تنظیم حافظه و یادگیری و تنظیم اشتها موثر است.

چربی شکمی

چربی ناسالم مجموع چربی زیر پوست و احشایی است که مقاومت به انسولین را بیشتر می کند و به تشدید بیماری دیابت و خطر حمله قلبی و سکته مغزی می انجامد.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر شیرین شمس متخصص زنان و جراح زیبایی زنان با شماره ۸۸۱۹۲۷۴۸ تماس بگیریرد. همچنین می توانید به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

چربی در مردان بیشتر در ناحیه شکم تجمع می یابد و اصطلاحاً به آن فرم بدن سیبی گفته می شود. ولی چربی در زنان بیشتر در ناحیه پایین تنه و ران ها و پاها تجمع می یابد و به این فرم گلابی گفته می شود. بعد از یائسگی تجمع چربی تغییر می کند و بیشتر در ناحیه شکم جمع می شود و مدل بدن به حالت سیب در می آید.

نکته مهم: همه چربی ها به یک میزان کم می شود. همچنین رژیم غذایی و ورزش کردن باعث کاهش بیشتر چربی احشایی می شود.

پاسخ

1 × یک =

Call Now Buttonتماس بگیرید