اندومتریوز

رحم عضو عضلانی می باشد که در زمان بارداری بزرگ شده و فضای مناسبی برای رشد جنین ایجاد می کند . این عضلات به روند زایمان کمک می کند . لایه داخلی رحم از سلول هایی به نام اندومتر پوشیده شده است . جنین و جفت در بارداری رشد خود را از ناحیه اندومتر شروع می کنند . این بافت در دوران قاعدگی از دیواره های رحم ریزش می کند و باعث ایجاد خونریزی می شوند. بافت اندومتر از سلول هایی تشکیل شده است . در بدن هر سلولی باید در جایگاه خود باشد و فعالیت فیزیولوژیک خود را داشته باشد . اگر سلولی در محلی جز محل خود رشد کنند باعث بیماری و علائم غیرطبیعی می شود . در صورتی که سلول های داخلی رحم که همان اندومتر است در خارج از رحم مانند تخمدان ، دیواره های لگن  قرار گیرند و رشد کنند باعث ایجاد اندومتریوز می شوند .

عکس اندومتریوز

علائم اندومتریوز

اندومتریوز یکی از بیماری های شایعی است که در بین زنانی که در سن باروری قراردارند مشاهده می شود . این بیماری ممکن است بدون هیچ علائم خاصی باشد یا ممکن است برای بیمار آزاردهنده باشد و با دردهای مزمن و حتی ناباروری همراه باشد .

علل اندمتریوز

تاکنون علت  قطعی این بیماری مشخص نشده است ولی برخی بر این نظرند که برگشت خون قاعدگی به لگن باعث رشد اندومتریوز در بیمار می شود .خون قاعدگی از طریق لوله های رحمی به لگن وارد شده و بافت اندومتریوز در این ناحیه قرار می گیرد . البته ممکن است این مشکل برای بیشتر افراد اتفاق بیفتد اما عده ای خاص دچار بیماری می شوند . طبق گزارشات از هر ۱۰ نفر ممکن است ۱ نفر به این بیماری دچار شود . سوال اینجاست این مشکل برای همه ایجاد می شود اما چرا عده ای خاص دچار آندومتریوز می شوند ؟در این جا ژنتیک و ایمونولوژیک مطرح می شود . زمانی که سلول های آندومتر وارد لگن می شوند ، سیستم ایمنی بدن فعال می شود تا سلول های نابه جا ( آندومتر) را از بین می برند . در اندومتریوز به نظر می رسد نقض ایمنی وجود داشته باشد که سلول های گلبول های سفید نمی توانند سلول های نا به جا را پاکسازی کرده و از بین ببرند که دلیل ژنتیکی دارد . بنابراین سلول های اندومتر شروع به رشد و تکثیر می کنند و فاکتورهای رشد و عروقی از خود ترشح می کنند و تبدیل به کیست یا چسبندگی در تخمدان ها و سایر قسمت های دیگر می شوند . بنابراین فردی که سابقه اندومتریوز در خانواده خود دارد ۸ برابر بیشتر از سایرین در معرض این بیماری قرار دارد .

در صورتی که سلول های داخلی رحم که همان اندومتر است در خارج از رحم مانند تخمدان ، دیواره های لگن  قرار گیرند و رشد کنند باعث ایجاد اندومتریوز می شوند .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی  با دکتر شیرین شمس متخصص زنانشماره های۸۸۱۹۲۷۴۸ تماس بگیریرد. ارتباط با دکتربه اینستاگرام مراجعه کنید.

در افرادی که قاعدگی های طولانی و حجیم دارند این بیماری بیشتر وجود دارد . در افرادی که در سنین پایین هستند و در سالهای اولیه دوران قاعدگی هستند ، انسدادهایی که در مسیر مجرای تناسلی وجود دارد باعث می شود خون در واژن ، رحم جمع شود و به لگن پس بزند و باعث ایجاد اندومتریوز شود .این انسداد به دلایل مادرزادی معمولا وجود دارد . همچنین اختلال در پرده بکارت می تواند از علل ایجاد انسداد باشد . پرده بکارت در حالت طبیعی دارای منفذی است که خون قاعدگی از آن خارج می شود اما در برخی از افراد پرده بکارت به گونه ایست که به صورت مادرزادی  این منفذ وجود ندارد که خون قاعدگی نمی تواند از آن خارج شود . نشانه این موضوع اینست که فرد به طور منظم هر ماه درد شدید قاعدگی را دارد اما خون قاعدگی خارج نمی شود . این خون در رحم و لگن جمع می شود و پس از چند ماه تبدیل به آندومتریوز می شود .